Selasa, 8 Julai 2014

8-10-tion !!
!!! FUTSAL RAYA KINI KEMBALI !!!!!!

Pertandingan FUTSAL sempena raya akan diadakan:
Pada : 01.08.2014
Hari : Jumaat
Tempat : padang futsal, kpg gumpey
Yuran : RM 40 (satu pasukan)

*Penyertaan terbuka kpd semua penduduk kpg gumpey..
*Borang penyertaan akan mula diedarkan pada Hari Raya pertama selepas solat raya aidil fitri DAN setiap penyertaan hendaklah dihantar PADA atau SEBELUM hari Khamis (31/07/14) beserta yuran penyertaan..
(kelewatan menghantar BORANG PENYERTAAN akan dikenakan denda sebanyak RM10)


*Juh rami2 kita berkumpul main futsal raya tuk.. jom..



Jadual Waktu Berbuka Puasa bagi Zon 7 
(Samarahan - Simunjan - Serian - Sebuyau- Meludam)

* SUMBANGAN Ikhlas bolehlah disalurkan melalui akaun 
MASJID DARUL IMAN KPG GUMPEY 
(1355041000011895) BSN

Sebarang pertanyaan bolehlah menghubungi:
013-5673364 (pengerusi masjid)

Isnin, 27 Januari 2014

TAHUN 20I4

SALAM UNTUK WARGA GUMPEY ....

         Selamat Tahun 2014 kepada seluruh warga Gumpey walau dimana anda berada. Sik kira di Gumpey kah di Kuching kah di semenanjung nun kah or di mana-mana jak yang penting kita orang semua warga gumpey. Nak tanyak kitak orang semua nak, ada sik warga Gumpey kotan ngelamak tok nya diam tempat lain nak ada sik sidak tukar alamat sik mok kah nama Kampung Gumpey gik dalam IC or gambar pasport nya kata orang tua mensia dolok. ada x????

        Almaklumlah tek nak...dah lama gilak di tempat orang sampey kampung tempat lahir dirik pun asa kampung orang dah. Bukan nak nganok tapi madah jak nak sindir pun sik. Masing-masing ada tugas ngn kerja masing-masing yang memaksa nak. Tapi cuma nak... sekali sekala yang balit lah ke kampung jumpa sedara mara dan ipar dak tungggal menunggal kah apa kah. 

        Tok sik, nang alu di lupak terus. Saudara mara kawen kah nang langsung sik jenguk muka. Mun ada nak mati kelak pandei juak ada muka. Dah mati pok apa di abas agik bukan nya pandei berguro plente gik nak. Ada juak nak kes terok benar. Kaum keluarga mati pun sik di abas juak.

        (eh,,,,apa tiba2 ngereco tok. sik pasal2 ngerepak nak???? apa kes????)
Bukan saja2 nak ngerapak kata orang tua tapi saja nak madah jak. Pikir-pikirkan dan selamat beramal.

       Apa azam 2014 ktk orang semua tek??? Ada sik berazam nak memajukan Gumpey? Mun ada bagus ya mun x da pun x pa. Gumpey dah Maju Gilak dah. Mun sik percaya tanggar kitak orang semua. Balit lah ke Gumpey.

Tanda Kemajuan Gumpey :-

1. 5 egek lampu jalan yang berkuasakan bulan purnama (sebab x berfungsi)
2. Dewan Masyarakat Kampung Gumpey atau Dewan Matahari           dolok bukan main stedy dapat k main badminton malam-malam.       kinek tok makin canggih dan pake lampu L.E.D dah. Canggih           x??? - pake bulak jak sebab hantu pun takut tgr dewan ya.
3. Padang futsal kalah2 padang Bola team dak Machester United di     England nun. (Mun x percayak tanggar dirik pun). Ya juak k parking kereta ya     juak k padang futsal ya juak k tempat nemiak drifft. Dah la lebar     x cukup, pendek dari panjangnya, berlubang sebab simen pecah       sik di cat gik ya. Biasalah projek 20K ni cukup (arrrr!!!! 20K sik                     cukup)

Apa gik owh?? Sik tau gik ku nak madah apa.. mun rasa sik percaya tanggar dirik pun lah maju dah Kampung Gumpey tok N kemungkinan sik lamak gik akan naik taraf jadi Daerah Kecil Gumpey sik pun jadi bandar?????.


Peringatan :
Apa-apa komen ktk orang tanggung dirik pun. hahahaha.....

Sabtu, 2 Februari 2013

Dilemma Melayu



Dilemma Melayu Kita


Apa erti kemerdekaan
Bagi orang melayu kita
Tak boleh terima perubahan
Anak cucu berputih mata
Orang lain berebut peluang
Kita hanya tengok saja
Masa tetap berjalan
Sedikit pun tak menunggu kita
Dilemma Melayu kita

Bangsa lain hidup bersatu
Orang kita gaduh sekampung
Bangsa lain sudah maju
Orang kita masih mundur
Cakap orang semua dipercaya
Hangguk kepala macam Jepun
Ikut masa zaman dahulu
Jadi katak bawah tempurung
Dilemma Melayu kita

Rumah orang rumah batu
Rumah kita atap mulung
Rumah orang pagar batu
Rumah kita pagar kawat
Rumah orang karpet baldu
Rumh kita tikar berkarat
Masa majlis nak sambut menantu
Patah gelegar cabut tukar
Dilemma Melayu kita

Kereta orang kereta Mercedes
Kereta kita kereta lembu
Kereta orang asap nipis
Kereata kita asap segunung
Kereata orang hidup dengan suis
Kereta kita kena tolak saja
Beli baju dah tak ada duit
beli beras pun huntang saja
Dilemma Melayu kita

Anak orang  naik kapal terbang
Anak kita naik teksi
Anak orang makan di hotel
Anak kita di kedai kopi
Ank orang jadi tauke
Anak kita jadi kuli
Habis duit tengah bulan
Barang bini digadai lagi
Dilemma Melayu kita
Anak orang jadi peniga
Anak kita jadi petani
Anak orang baju cap buaya
Anak kita baju karung guni
Anak orang bahagia
Anak kita langsung tak menjadi
Jadi mangsa dadah dan ganja
Jadi mangsa budaya kuning
Dilemma Melayu kita

Anak orang baca buku
Anak kita duduk lepak
Anak orang masuk ke universiti
Anak kita masuk lokap
Anak orang minum susu
Anak kita tegok arak
Macam mana kita nak maju
Kalau tak boleh berubah sikap
Dilemma Melayu kita

Anak orang pergi ke masjid
Anak kita jadi mat rempit
Anak orang pergi belajar
Anak kita pergi buang masa
Anak orang perangai baik
Anak kita macam syaitan
Cari bala dan penyakit
Tak pernah fikir masa depan
Dilemma Melayu kita


Credit to : Cikgu Naim
Dikir Barat Kelantan



LinkWithin

Related Posts with Thumbnails