Selasa, 27 Januari 2009

SATU LAGI KEAJAIBAN GUMPEY

Satu penemuan barangan antik atau barangan tinggalan sejarah terlah di jumpai di satu kawasan yang di kenali sebagi Sekadang( Skadang ) oleh penduduk tempatan. Barang antik yang sebenarnya amat bernilai itu dari segi harga di pasaran mahupun dari segi nilai sejarah barangan tersebut.

Menurut saksi mulut orng pertama yang menjumpai barangan kemas yang di percayai ada kaitannya dengan Kerabat Di-Raja Brunei itu, adalah pekerja ladang warga Indonesia yang berkerja sebagai pengendali Jenkaut. Samasa membuat parit bagi mengalirkan air dari ladang ke Sungai Sadong. Pekerja tersebut melihat objek berkilau dari tanah yang digalinya dan kemuadian mendapati objek tersebut adalah emas.

Menurut sasksi mulut lagi, antara barangan yang di jumpai dalah seperti mahkota diraja, kalung emas, butang baju emas, cucuk sangul emas, dan banyak lagi baranag kebesaran di raja zaman dahulu. ini merupkan satu penemuan yang begitu penting sebenarnya bagi Kampung Gumpey.

Perbuatan tidak bertangungjawab oleh pihak tertentu yang tidak mebitu tahu nilai sejarah telah mengambil brang tersebut dan di jual bagi mendapatkan wang. begitulah satu episod kehilangan satu baranagan sejarah yang amt berharga bagi Kampung Gumpey.




1 ulasan:

palak berkata...

DIHARAP ADA PERKONGSIAN IDEA ATAUPUN PERKONGSIAN FAKTA DAN SEBAGAINYA....BAGI ANDA YANG YANG LEBIHMENGETAHUINYA DAN LEBIH MAKLUM HARAP DAPAT DIKONGSIKAN DAN AGAR SATU KAJIAN DAPAT DI JALANKAN

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails