Selasa, 29 November 2011

PERTANDINGAN FUTSAL TERTUTUP KAMPUNG GUMPEY 2011


PERTANGINGAN FUTSAL TERTUTUP KAMPUNG GUMPEY 2011
ANJURAN PEMUDA PBB KAMPUNG GUMPEY

Terbuka Kepada Semua Penduduk Kampung gumpey Sahaja.

TEMPAT:
GELANGGANG FUTSAL KAMPUNG GUMPEY

MASA:
10-11 DISEMBER 2011
(Cabutan Undi Pada 9/12/2011 Jam 2.00 Petang Di Dewan Masyarakat Kampung Gumpey)

KETERANGAN LANJUT:
ENCIK TOPOK -0138079554

ENCIK DAHLAN-082780479


" BERSAMA MEMAJUKAN SUKAN GUMPEY"


Rabu, 9 November 2011

CADANGAN LOGO JKKK KAMPUNG GUMPEY



Maksud Logo:

BUNGA PADI

Penduduk kampung yang terdiri daripada masyarakat petani yang menjalankan aktiviti penanaman padi huma sebagai penjana ekonomi utama keluarga dan untuk menyara hidup.

SIMPULAN TALI

Ikatan persaudaraan dikalangan penduduk kampung yang erat dan melambangkan semua penduduk Kampung Gumpey adalah bersaudara antara satu dengan yang lain.

BUKU

Komited dalam melahirkan generasi muda yang berilmu pengetahuan , berpendidikan dan menajadi insan yang berjaya dan berguna kepada masyarakat agama dan negara.

RANGKAIAN TIGA GELUNG MERAH . KUNING . HITAM

Masyarakat Kampung Gumpey yang aktif dalam kegiatan sukan, riadah dan rekreasi bagi melahiran penduduk yang sihat dan cergas jamaninya.

BULAN SABIT DAN BINTANG

Masyaraka yang beragama islam dan aktif dalam aktiviti keagamaan dan menyuburkan Islam dikalangan penduduk Kampung Gumpey.

BULATAN BESAR

Keakraban masyarakat penduduk Kampung Gumpey yang tolong menolong dan bersatu padu dalam setiap aktiviti.



Lambang Warna Dalam Logo :

MERAH - Keberanian dalam menghadapi sebarang cabaran dan rintangan dalam apa jua bidang.

PUTIH -
Melambangkan kesucian dan kebersihan dalam hati nurani serta dalam kehidupan bermasyarakat untuk memupuk permuafakatan penduduk Kampung Gumpey.

BIRU - Melambangkan penyatuan dan perpaduan bagi membentuk intergrasi nasional dalam melahirkan masyarakat Kampung Gumpey yang bersatu padu dan bersepakat dalam semua hal.
KUNING -
Melambangkan kedaulatan undang-undang bagi Negeri Sarawak serta tanaman padi sebagai sumber ekonomi utama penduduk Kampung Gumpey.

HITAM - Salah satu daripada warna dalam bendera Sarawak dan melambangkan kekayaan hasil hutan dan hasil bumi yang ada di Kampung Gumpey.




Selasa, 27 September 2011

Operasi Ikan Keli



Dalam keheningan tengah hari yang xberapa nak panas,
empat org b'sahabat duduk melepakkan diri di sebuah bus stand yang t'letak di tengah2 Kampung Gumpey
empat b'sahabat yg diketuai oleh (topok), the liman, topui dan ss sedang asyik m'lepak sambil b'sandar pada setiap tiang bus stand. (bagi yg suka melepak di bus stand sudah m'jadi k'banggaan jika dapat b'sandar pada tiang. malahan ada yg sampai b'tikam lidah b'rebut nak ambil tempat.)
the Gumpey's port

dalam masa yg sama the liman dengan muka serius nya menyuarakan pendapat hendak memancing ikan.
ikan apa kau nak pancing nie the liman??? si topok b'tanya.....
alaa, apa2 ikan pun xpa janji dapat dimakan jawab the liman dengan selamba......
dengan pantas topui b'suara: aku ada idea.....kita beli ikan keli, collect lah, pastue kita panggang ikan keli, apa macam?? bernas tak idea aku...(sambil t'senyum sinis).
dengan bangga nya ss m'jawab, aku setuju sangat dengan topui....

setelah semua b'sepakat......empat b'sahabat pun dengan bangga nya b'jumpa dengan tauke ikan keli(wa abeng).
setelah selesai urusan jual beli, akad jual(macam bisnes besar jak)......
ar-rahmat(anak tokei keli) dengan muka t'paksa mengambil jala nak tangkap ikan keli untk empat b'sahabat.

nak tengok aksi empat b'sahabat???
jom kita layan gambar.

the liman dengan b'semangat menangguk ikan keli, 

tadaa.....xda pun.

kolam ataupun pegong ternakan ikan keli.

ikan keli's house.

buat aksi plak dia.

topui dengan penuh gaya.

nah...ambik kau.

berat nye...mesti penuh dengan ikan.

mana ikan nya??

anak keli ke ikan keli dapat nie??

model ikan keli.

xcukup, nak tambah lagi.

sekali lagi....ini pasti banyak ikan.

hati2 bang, nanti kena sengat keli.....(petik oleh kelik kau lak)

1, 2, 3,.......lagi2....

topok b'puas hati dengan hasil tangkapan.

laa, dah siap dah.....apa lagi?? layan...

xdapat pandang dua kali....lesap dah.

demikianlah cerita empat b'sahabat dengan operasi ikan keli, malas dah aku nak tulis panjang2....
WARNING:

cerita ini adalah b'dasarkan kisah benar dan tidak b'sangkut paut dengan apa2 agenda.
cerita ini hanya sekadar p'kongsian dan penceritaan. w/pun cerita nya kurang faham.(aku yang menaip nie pun xfaham apa aku taip). itu semua tidak penting yang penting kita cuba dan terus mencuba. disini ingin memohon maaf sekiranya t'kasar tutur kata, t'silap taip, t'sasul ke......apa2 je lah.

'majulah industri kecil sederhana untuk sendiri, keluarga dan bangsa'

Sabtu, 17 September 2011

Pertandingan Futsal Aidilfitri Di Gumpey


Sambutan Hari Raya di Gumpey kali ini dimeriahkan lagi dengan Pertandingan Futsal Aidilfitri. Sebanyak 7 pasukan lelaki dan 3 pasukan wanita telah menyertai pertandingan ini. Menurut “chief” pertandingan M.O(T) Mohd. Najib Aman, perkara ini adalah luar dari jangkaan kerana tidak dijangkaan 3 pasukan wanita juga turut menyertai pertandingan pada kali ini.

Versi sulung pertandingan futsal di Gumpey ini memberi satu kemeriahan baru bersempena Hari Raya, dan begitu juga dengan budaya sukan di Gumpey. Ini kerana sebelum ini rata-rata penduduk terutamanya penduduk “tegar” Gumpey tidak pernah bermain futsal. Maka dengan adanya pertandingan sebegini, mereka berpeluang dan dapat merasai sendiri apakan itu bermain futsal.

Perkara yang paling mencetusakan kontravesi pada hari pertandingan tidak lain dan tidak bukan adalah peraturan permainan. Ini kerana bagi yang tidak pernah bermain futsal peraturan futsal memang tidak sama seperti permainan bola sepak. Perkara ini sedikit mengelirukan mereka terutamanya bagi yang pertama kali bermain futsal.

……. Saya memang tidak pernah bermain futsal,…… kalau boleh cubalah bagi penerangan dulu berkaitan peraturan permainan…..” (Abot @Gumpey). Luahan salah seorang pemain pada hari berkenaan.

Sejarah tercipta pada hari berkenaan apabila pasukan yang diangotai oleh (Amir, Latip, Suria, Kayum, Bujang L.) telah berjaya muncul sebagai juara pertama versi sulung pertandingan futsal di Gumpey. Naib Johan pula jatuh kepada pasukan ( Jamai, Ali, Sah, Udin, Najib, Jali, Sepui) yang tewas 3-5 pada perlawanan akhir. Manakala tempat ketiga pula disandang oleh pasukan “Jeraee and Da Gang”. Tahniah diucapkan kepada yang berjaya dan yang kurang berjaya, pada pertandingan versi akan datang teruskan mencuba.

Bagi penyertaan wanita pula, automatiknya semua pasukan yang menyertai mendapat tempat pertama hingga ketiga kerana hanya 3 pasukan sahaja yang menyertai. Jadi untuk itu diharapankan pada pertandingan yang akan datang lebih banyak pasukan wanita dapat menyertai pertandingan ini.

Pada pertandingan ini, Ali Nafiah Sabi telah menempa nama dan mencipta sejarah peribadi dan pertandingan sulung ini kerana telah menjadi penjaring gol pertama perlawanan. Beliau berjaya menyempurnakan peluang yang terhidang di depan gol untuk menjadi penjaring pertama gol perlawanan. Tetapi pada perlawanan akhir beliau tidak dapat beraksi ekoran kecederaan sendi akibat terjahan keras dari pemain lawan.

Pentadbir blog berharap agar aktiviti sebegini dapat diteruskan dan ditambah baik lagi dari masa ke semasa, dan pentadbir blog Gumpey 2008 juga memohon sesiapa yang ada menyimpan gambar pada hari pertandingan supaya dapat dikongsikan. Ini kerana pada hari pertandingan pentadbir agak sibuk ditepi padang mengendalikan perlawanan hingga tidak sempat untuk mengambil gambar. Sumbang anda akan menyerikan lagi blog ini.


“Maju Gumpey Maju Warganya”

Gumpey Dalam Sejarah


Sejarah tersendiri telah tercipta di Gumpey dengan wujudnya sebuah gelangang futsal simen dihadapan Masjid Darul Iman Kampung Gumpey. Kewujudan gelangang ini menandakan bertambah satu lagi aktiviti ataupun acara sukan yang boleh dimainkan di Gumpey. Jika sebelum ini pemuda pemudi hanya bermain Bola Sepak, Takraw dan Badminton, maka dengan adanya gelangan futsal ini maka futsal juga boleh dimainkan.
Demam futsal dimana-mana dan bahangnya memang terasa. Tidak kira usia atau jantina, peringkat petandingan atau suka-suka, sukan futsal memang menjadi pilihan ramai sekarang ini. Jadi sejajar dengan ini kewujudan gelangang futsal di Gumpey diharap dapat memberi impak yang positif dan signifikan dalam memajukan sukan bola sepak di Gumpey khasnya.

Dalam melahirkan penduduk kampung yang sihat dan proaktif, kewujudan gelanggang ini sesuai benarlah jika dimanfaatkan dengan sebaiknya. Bukan sahaja kaum lelaki malah kaum hawa juga boleh bermain futsal. Anak-anak muda Gumpey juga haruslah memanfaatkan gelangan ini sebaiknya agar masa terluang yang ada dapat dimanfaatkan kepada aktiviti yang lebih berfaedah dan dapat mengelakkan diri dari terlibat dengan perkara-perkara negatif.

Jika dilihat dari sudut positif dan pembangunan sukan, saya percaya kiranya dalam masa setahun dari sekarang banyak bakat dapat dicungkil dan :nemiak: Gumpey dapat pergi jauh dalam sukan futsal” (Tada, 2011).
Keyakinan ini dilontarkan oleh peminat tegar sukan di Gumpey. Memetik kenyataan ini, keyakinan itu memang ada dan terbukti benar semasa pertandingan Futsal Aidilfitri yang di adakan di gelangang ini bersempena Hari Raya baru-baru ini. Dimana penyertaan pasukan :nemiak: Berjaya mencuri tumpuan penonton di samping aksi hebat pemain-pemain senior.
Gambar- gambar yang sempat disaat gelangang masih dalam pembikinan:




Pengukuran Gelangang



Penandaan Gelangang

Pengaturacaraan Sudut Gelangang


Projek Manager


Pengujian Gol Post


Membuat Garisan Gelangang

Sabtu, 30 Julai 2011

Salam Ramadhan Al-Mubarak



Salam Ukhwah Salam Sejahtera kepada semua followers Blog Gumpey 2008. Besempena ketibaan Bulan Ramadhan Mubarak yang mulia ini saya ingin mengmabil kesempatan ini untuk mengucapakan selamat berpuasa kepada semua, khususnya penduduk Kampung Gumpey. Di harapkan Ramadhan kali ini dapat di lalui dengan penuh keinsafan dan kesedaran kedapa diri masing-masing। Sama-samalah kita berusaha untuk menjadikan Ramadhan kali ini yang terbaik di kalangan bulan-bulan yang lain dan memperbanyakkan amal ibadah kita.



Jadi kepada JK Masjid Darul Iman Kampung Gumpey, di harapkan agar pihak JK dapat mengadakan aktiviti ataupun majlis yang bermanfaat agar suasana bulan Ramadhan kali ini lebih di rasai terutamanya bagi golongan kanak-kanak dan juga penduduk kampung yang lain. Di harapkan agar aktiviti seperti bertadarus beramai-ramai diteruskan dan melibatkan semua lapisan penduduk kampung termasuklah kanak-kanak.

Pertandingan bertuntung yang sudah agak lama tidak diadakan di harapkan agar Ramadhan kali ini pertandingan ini dapat di teruskan kerana ianya memberi signifikan kepada penduduk kampung dan juga kemeriah Ramadhan secara tidak langsungnya. Cadangan kepada JK agar dapat mengadakan acara berbuka puasa perdana dimana penduduk kampong bergotong royong menyediakan juadah dan lauk pauk untuk berbuka.

Aktiviti sebegini di yakini dapat mewujudkan keeratakn silaturahim dan kerjasama antara penduduk Kampung Gumpey. Selain itu, ianya juga dapat member suasana kelainan bersempena Ramadhan berbanding dengan bulan yang lain.

Semoga Ramadhan kali ini menjadi wadah untuk kita bersama mempertingkatkan amalan dan juga memperbaiki diri.

Wassalam……



LinkWithin

Related Posts with Thumbnails