Jumaat, 24 September 2010

Rachan Trip



2010, 6 september, kami pentadbir Blog GUMPEY 2008 singgah untuk melepaskan penat ( setelah setengah sem di "KOLEJ" masing-masing ) ke Taman Rekreasi Ranchan untuk bermandi manda. Taman Rekreasi Ranchan yang terletak 3 km daripada Bandar Serian sering dikunjungi orang ramai kerana air terjunnya yang menarik dan sesuai untuk dikunjungi oleh seisi keluarga. Apa yang menarik disini adalah airnya yang sejuk dan bersih serta keindahan hutan semulajadinya. Kami yang dianggotai 3 orang iaitu Syah Rieza, Saiful dan Mr. Topok (Kaunselar) dan juga beberapa orang kawan-kawan yang lain yang namanya tidak dapat di nyatakan di ruangan ini.

Apa yang istimewa kali ini? trip ini sangat istimewa kerana pada hari tersebut kamilah pengunjung yang pertama sekali datang ke sini. Kami sangat bertuah kerana dapat melihat keadaan yang jarang-jarang dapat di lihat oleh pengunjung yang lain. Ini kerana keadaan yang sunyi dan sepi itu dapat memberikan ketenangan kepada jiwa yang selama ini di hujani oleh tugasan di kolej dan juga syarahan dari pensyarah dan juga segala habuk simen dan bunyi tukul besi kata Mr. Topok.

Deruan air terjun yang mengasyikan dan juga kedinginan suasana dan airnya memberi seribu ilham dan ketenangan jiwa. Cewah.....!




Suasana pagi yang begitu tenang sekali di sini. Sesuai bagi sesiapa yang nak lepaskan tekanan kerja pada hujung minggu.




Saudara Rieza yang tak sabar-sabar nak berendam.




Mr. Topok menunjuk sesuatu, entah apa benda yang ditunjuknya.


Salah satu aliran air terjun yang begitu menarik.



Mr. Topok dan Rieza membincangkan sesuatu. ( mun ko terjun sia mati sik ow ? )





Suadara Saiful( Master Mind ) tengok apa tu? Nak terjun ke?





Apakah pandangan anda tentang trip kali ini? Posing apa ya bos?




Batu yang berada di tengah-tengah tempat mandi manda. macam merbahayakan pengujung terutamany ketika paras air tinggi.




Pandangan dari atas salah satu aliran air terjun di sini.






Lengguh juga kaki nak naik tangga nie. Boleh tahan juga tinggi air terjun nie.






Apa kau rasa?



Siap sedia dah nak mandi nie. ( Saiful , Mr Topok & Syah )






Sebelum mandi kite pose dulu ye. Merakamkan gambar kenang-kenangan sebelum memenuhi hajat untuk berendam.





Pandangan dari atas jambatan gantung, boleh tahan juga tinggi jambatan gantung nie, gayat dibuatnya...




Mungkin anda akan dapat satu perasaan yang aneh jika melihat gambar ini lama-lama. ( try if you dont belive it)




Antara pemandangan yang ada di sekitar kawasan ini.







Rendam kaki dulu baru mandi ( ikut sunah kata org tua ) tapi rokok Djarum sentiasa di jari steady jon!!!





Djarum ku mana? Mr Topok kehilangan rokok Djarum.





Ada gaya!!! ( Dah bis topok dah di mulut akutok dah )




Urutan air yang datang dari belakang. Boleh tanah la terapi air.





Di celahan batu ini pernah terjadi satu peristiwa sedikit masa dahulu.




Nawaitu....Mr Topok mebaca niat sebelum mandi.








Yeah!!!! syoknya!!!

Trip yang menyeronokkan, lain kali nak bawa satu kampung sekali lah.....


EVERYBODY SAY YO!!!!

Happy Holiday To All



Rabu, 1 September 2010

Malam Lailatul Qa'dar

MALAM YANG LEBIH BAIK DARIPADA SERIBU BULAN



MALAM LAILATUL QA'DAR

1. Abi Ibnu Ka'ab telah meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda mengenai lailatul qadar yang artinya :

" Sesungguhnya matahari yang keluar pada hari itu tidak begitu bercahaya (redup). " -

Hadis Riwayat Imam Muslim

2. Telah diriwayatkan daripada Nabi S.A.W bahawa baginda telah bersabda yang artinya :

" Sesungguhnya tanda-tanda lailatul qadar, bahawa malamnya bersih suci seolah-olah padanya bulan yang bersinar, tenang sunyi, tidak sejuk padanya dan tidak panas, tiada ruang bagi bintang untuk timbul sehingga subuh, dan sesungguhnya tanda-tandanya matahari pada paginya terbit sama tiada baginya cahaya seperti bulan malam purnama tidak membenarkan untuk syaitan keluar bersamanya pada hari itu. "

Hadis Riwayat Imam Ahmad

3. Telah meriwayat Al-Barraz dalam musnadnya daripada Ibn Abbas bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda yang artinya :

" Malam lailatul Qadar bersih tidak panas dan tidak pula sejuk."


Daripada hadis-hadis di atas bolehlah kita buat kesimpulan bahawa antara tanda-tanda lailatul qadar ialah :

I. Pada malamnya keadaan bersih dengan cuaca tidak sejuk dan tidak pula panas.
II. Malamnya tenang yang mana terang dan angin tidak bertiup sebagaimana biasa dan awan agak nipis.
III. Malamnya tidak turun hujan dan bintang pula tidak bercahaya seolah-olah tidak timbul.
IV. Pada siangnya pula matahari terbit dalam keadaan suram.

Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin


Sempena Aidilfitri yang mulia bakal menjelma ini kami petadbir BLOG GUMPEY 2008 ingin mengungkapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada seluruh Warga Gumpey sama ada yang berada di perantauan ataupun yang telah berhijrah. Bersama-samalah kita jadikan hari yang mulia ini sebagai titik tolak dalam kita mengeratkan lagi hubungan silaturahim antara kita semua. Buang yang keruh ambil yang jernih......

BERSAMA MEREALISASIKAN KEMAJUAN UNTUK KAMPUNG KITA
GUMPEY

Selasa, 9 Mac 2010

Catatan Alfred Russel Wallace Megenai Kampung Gumpey


Borneo—Journey into the Interior.
Artikel di bawah adalah merupakan catatan perjalanan ( kembara ) seorang warga England yang megembara menyusuri Sungai Sadong pada tahun 1855. Di dalam catatan beliau juga telah menyebut megenai Kampung Kampung Gedong ( Gudung ) dan dan juga Kampung- Kampung di sepanjang Menyusuri Sungai Sadong.

Kampung Gumpey di sebut Jahi di dalam catatan beliau. Ini kerana pada masa tersebut Kampung Gumpey masih berada di lokasi ataupun tapak lama perkampungan ini iaitu di Lubok Sejaie yang hanya menjadi tempat pemungahan pasir pada masa sekarang.

As the wet season was approaching, I determined to return to Sarawak, sending all my collections with Charles Allen around by sea, while I myself proposed to go up to the sources of the Sadong River and descend by the Sarawak valley. As the route was somewhat difficult, I took the smallest quantity of baggage, and only one servant, a Malay lad named Bujon, who knew the language of the Sadong Dyaks, with whom he had traded. We left the mines on the 27th of November, and the next day reached the Malay village of Gúdong ( Gedong) , where I stayed a short time to buy fruit and eggs, and called upon the Datu Bandar, or Malay governor of the place. He lived in a large, arid well-built house, very dirty outside and in, and was very inquisitive about my business, and particularly about the coal-mines. These puzzle the natives exceedingly, as they cannot understand the extensive and costly preparations for working coal, and cannot believe it is to be used only as fuel when wood is so abundant and so easily obtained. It was evident that Europeans seldom came here, for numbers of women skeltered away as I walked through the village and one girl about ten or twelve years old, who had just brought a bamboo full of water from the river, threw it down with a cry of horror and alarm the moment she caught sight of me, turned around and jumped into the stream. She swam beautifully, and kept looking back as if expecting I would follow her, screaming violently all the time; while a number of men and boys were laughing at her ignorant terror.

At Jahi ( Gumpey) , the next village, the stream became so swift in consequence of a flood, that my heavy boat could make no way, and I was obliged to send it back and go on in a very small open one. So far the river had been very monotonous, the banks being cultivated as rice-fields, and little thatched huts alone breaking the unpicturesque line of muddy bank crowned with tall grasses, and backed by the top of the forest behind the cultivated ground. A few hours beyond Jahi we passed the limits of cultivation, and had the beautiful virgin forest coming down to the water’s edge, with its palms and creepers, its noble trees, its ferns, and epiphytes. The banks of the river were, however, still generally flooded, and we had some difficulty in finding a dry spot to sleep on. Early in the morning we reached Empugnan ( Empungan), a small Malay village, situated at the foot of an isolated mountain which had been visible from the mouth of the Simunjon River. Beyond here the tides are not felt, and we now entered upon a district of elevated forest, with a finer vegetation. Large trees stretch out their arms across the stream, and the steep, earthy banks are clothed with ferns and zingiberaceous plants.

Early in the afternoon we arrived at Tabókan ( Tebakang ), the first village of the Hill Dyaks ( Bidayuh ). On an open space near the river, about twenty boys were playing at a game something like what we call “prisoner’s base;” their ornaments of beads and brass wire and their gay-coloured kerchiefs and waist-cloths showing to much advantage, and forming a very pleasing sight. On being called by Bujon, they immediately left their game to carry my things up to the “headhouse,”—a circular building attached to most Dyak villages, and serving as a lodging for strangers, the place for trade, the sleeping-room of the unmarried youths, and the general council-chamber. It is elevated on lofty posts, has a large fireplace in the middle and windows in the roof all round, and forms a very pleasant and comfortable abode. In the evening it was crowded with young men and boys, who came to look at me. They were mostly fine young fellows, and I could not help admiring the simplicity and elegance of their costume. Their only dress is the long “chawat,” or waist-cloth, which hangs down before and behind. It is generally of blue cotton, ending in three broad bands of red, blue, and white. Those who can afford it wear a handkerchief on the head, which is either red, with a narrow border of gold lace, or of three colours, like the “chawat.” The large flat moon-shaped brass earrings, the heavy necklace of white or black beads, rows of brass rings on the arms and legs, and armlets of white shell, all serve to relieve and set off the pure reddish brown skin and jet-black hair. Add to this the little pouch containing materials for betel-chewing, and a long slender knife, both invariably worn at the side, and you have the everyday dress of the young Dyak gentleman.

The “Orang Kaya,” or rich man, as the chief of the tribe is called, now came in with several of the older men; and the “bitchara” or talk commenced, about getting a boat and men to take me on the next morning. As I could not understand a word of their language, which is very different from Malay, I took no part in the proceedings, but was represented by my boy Bujon, who translated to me most of what was said. A Chinese trader was in the house, and he, too, wanted men the next day; but on his hinting this to the Orang Kaya, he was sternly told that a white man’s business was now being discussed, and he must wait another day before his could be thought about.


Catatan Kembara : Alfred Russel Wallace

KAMPUNG GUMPEY DALAM LIPATAN SEJARAH.

KAMPUNG GUMPEY DALAM LIPATAN SEJARAH.



“ Sehubungan dengan itu ramai juga orang Melayu Brunei telah berpindah dan tinggal di Samarahan, termasuk juga orang-orang bangsawan. Di antaranya ialah Pengiran Kasuma Yuda Pengiran Sharifuddin yang mangkat pada tahun 1832, ayahanda kepada Pengiran Indera Mahkota Muahamad Salleh, wakil Sultan di Kuching/Sarawak yang menentang James Brooke, telah mangkat dan dimakamkan di Kampung Gumpey yang terletak dekat dengan Gedong.

Petikan Dari Laman Web Rami Pejabat Residen Samarahan.

Batang Sadong pada satu masa dahulu adalah merupakan sempadan bagi negara Brunei dan juga Sarawak. Maka Kampung Gumpey dan juga kampung-kampung di sekitar adalah di bawah pentadbiran Brunei. Maka seorang pembesar telah di hantar oleh karajaan Berunei pada masa tersebut untuk mentadbir kawasan ini.

Pengiran Kesuma Yuda Pengiran Sharifuddin telah di hantar untuk mentadbir wilayah ini. Kemangkatan beliau telah di catat pada tahun 1832. Menurut fakta sejarah yang di ceritakan dari generasi ke genarasi, tapak makam beliau yang ada pada hari ini bukanlah di tempay asal. Ini kerana pada awalnya Kampung Gumpey adalah terletak di kawasan Lubuk Sejaie. Apabila berlaku serangan lanun pada zaman dahulu, maka penduduk kampung telah berpindah ke tapak kampung yang ada sekarang.

Begitulah juga dengan makam tersebut. Penduduk kampung telah memindahkan makan tersebut dari kampung asal ke kawasan kampung yang baru. Tempat yang sesuai dan lokasi yang baik telah di jumpai oleh penduduk pada masa tersebut ialah sebuah bukit yang di beri nama Munggu Sebejit. Ini kerana kawasan ini tinggi, di tepi sungai sesuai untuk di jadikan kawasan perkuburan. Makan sehingga hari ini, kawasan perkuburan Munggu Sebejit ini masi menjadi Tanah perkuburan Islam Kampung Gumpey.

Apa yang menarik ialah, semasa proses untuk memindahkan makam ini, sebuah bahtera ataupun kapal besar telah di bina bagi memindahkan makan Pengiran Kesuma Yuda ini. Kain putih telah di ikat pada mujung hadapan bahtera tersebut dan penduduk kampung telah bergilir-gilir untuk menarik kain tersebut. Setiap orang yang menarik kain tersebut akan memotong bahagian yang telah di tarik untuk kegunaan mereka. Sehingga tiba di kawasan Lubuk Sebejit kain tersebut habis di potong dan penduduk kampung mengambil keputusan untuk memakamkan beliau di kawasan terseut.

Hasil perkahwinan Pengiran Kesuma Yuda dengan penduduk tempatan telah menghasilkan golongan bangsawan Awang dan Dayang yang masih ada di kampung Gumpey pada hari ini. Golongan bangsawan asal keturunan Pengiran Kesuma Yuda yang masih ada di Kampung Gumpey pada masa kini adalah generasi yang ke-8 dan yang ke-9.







Makam Pengiran Kesuma Yuda Pengiran Sharifuddin


Kajian ke atas tembikar ini menunjukkan kewujudan pusat perdagangan awal dari abad ke-14hingga abad ke-17. Pada tahun 2005 longokan tembikar telah ditemui di Benat dan pada tahun 2008 orang awam telah menjumpai ketul emas di Gumpey. Semua ini membuktikan bahawa Samarahan merupakan sebuah kawasan yang sentiasa menarik perhatian manusia zaman awal. Dengan sejarah awal yang sangat menonjol Samarahan mungkin telah berkembang dan akhirnya menjadi sebuah Negeri. Dalam hubungan ini buktinya terdapat dalam sebuah manuskrip tulisan JAwai berjudul Alamat Zaman ketakhtaan negeri Barunie:”

Petikan Dari Laman Web Rami Pejabat Residen Samarahan.


Gambar yang di ambil di bawah adalah koleksi/kepunyaan peribadi orang awam yang telah berjaya menemui beberapa ketulan emas yang tertingal. Menurut fakta kejadian, ketulan emas ini di jumpai di sekitar lokasi kawasan Skadang. Orang yang pertama kali menjumpai ketulan emas ini adalah merupakan pekerja ladang sawit Indonesi yang bekerja sebagai pengendali jenkaut untuk mengali parit.


Pekerja tersebut telah mengambil ketulan emas berupa tengkolok dan juga barang-barang kebesaran raja yang lain dan telah membawa balik ketulan emas tersebut balik ke nagara asalnya.


Kejadian penemuan ketulan emas ini hanya di ketahui oleh penduduk kampung Gumpey, Benat dan Gedong setelah sebulan kemudian. Ketulan emas ini merupakan artifak tingalan sejarah yang tidak terungkap dan tidak di ketahui bagaimana emas tersebut boleh berada di sana. Ada orang awam yang berjaya menjumpai sehingga 2 kg ketulan emas tersebut.

Beberapa pendapat bebas penduduk kampung telah mengemukan beberapa teori seperti berikut.

1. Emas tersebut adalah hasil rompakan lanun pada zaman pemerintahan kesultanan Brunei di Batang Sadong dan di sembunyikan di sana.

2. Kemungkinan besar emas tersebut adalah kepunyaan pembesar Brunei yang mentadbir Kawasan Batang Sadong iaitu Pengiran Kesuma Yuda Pengiran Sharifuddin.








Gambar Ketulan Emas Yang Di Jumpai Di Kampung Gumpey.



Sumber -http://www.samarahanro.sarawak.gov.my





Sabtu, 2 Januari 2010

" PERTANDINGAN SEPAK TAKRAW TERTUTUP GUMPEY"


­­­Bersempena dengan sambutan Hari Raya Aidil Adha atapun Hari Raya Korban yang lalu, satu pertangdingan Sepak Takraw antara Regu telah di adakan bagi memeriahkan suasana dan menjadi aktiviti yang berfaedah bagi mengisi masa lapang dan cuti yang ada.

Sebanyak 8 buah pasukan telah mengambil bahagian di dalam pertandingan ini. Setiap pasukan membayar sebanyak RM 10.00 sebagai yuran penyertaan. 8 buah pasukan yang bertanding di bahagikan kepada 2 kumpulan iaitu kumpulan "A" dan kumpulan "B". Pertandinagn di adakan secara liga kumpulan. Juara dan naib juara setiap kumpulan akan layak ke pusingan separuh akhir.

Atas usaha Encik Mortada selaku pencetus idea dan Encik Razali selaku Pengerusi Pertandinga, pertandinagn di adakan secara aman dan terkawal mengikut peraturan yang sedia ada. Pengadil perlawanan pertandingan tersebut adalah Mr. Saiful, yang di jemput khas bagi mengadili pertandingan tersebut. '

Keputusan Pertandinagn adalah seperti berikut:-

Johan : Pasuakan MJL - ( Topok, Liman, Nasrol )

Naib Johan : Pasukan KFC - (Piyat, Kemal, Izat )

Tempat Ketiga : Pasukan Alip Setia - ( Alip, Abot. Has )

Denagan ini saya bagi pihak pengajur berharap agar pada tahun 2010 perkara seumpama ini dapat di teruskan dan lebih banyak lagi pasukan akan menyertai. Sebarang kelemahan dan kesilapan pada oengajuran sulung ini akan di perbaiki pada masa akan datang.

Catatan Bergambar :-




Has dengan gaya Tekong " Ala Thai"



Liman tersenyum puas setelah tandukan " Simangannya" gagal di sambut lawan.



Saudara Topok menerima habuan Tempat pertama.



Kemal menerima ganjaran di tempat ke 2.


Alip dengan bangga menerima hadianya di tempat ke 3.



Gambar bersama Kemal, Abot dan Topok.


Akibat tidak kepuasan hati, MAT NOR menjadi mangsa belasah.


Terus membelasah dengan gaya WWF.


MAT NOR terus di"borong" .

Has Purau dengan pos bangga.

Kamilah juara "Raja Semangang" , Nasrol, Topok, Liman.


Alip Setia di tempat ketiga - Alip ( depan ), Abot ( baju kuning ) dan Has Puarau.


Shah yang terkecewa di pusingan awal menghisap rokok sambil menanam azamn untuk pertandingan yang akan datang.


Encik Mortada dengan muka "slumber" membuat perkiraan untuk tahun 2010.


" MAJULAH SUKAN UNTUK GUMPEY"


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails